Profesionalisme Aparatur terhadap Kepuasan Masyarakat dalam Pelayanan di Kantor Kecamatan Manggala Kota Makassar

Main Article Content

Muh. Syamsir
Onno Sahlania
Rahman Rahman

Abstract

This research aims to determine the level of professionalism of the apparatus on community satisfaction in providing services at the Manggala District Office and the influence of apparatus professionalism on community satisfaction in services at the Manggala District Office. This research uses a quantitative research type. The results of the research hypothesis test show that all the independent variables of professionalism (skill, readiness, and responsibility) have a significant effect on the level of public satisfaction in getting services at the Manggala Subdistrict Office, then the variable that has the most influence is the employee readiness variable, namely the ability of employees to adapt to the method. New ways of working in providing services, including readiness to use completely digital computer technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Syamsir, M., Sahlania, O., & Rahman, R. (2023). Profesionalisme Aparatur terhadap Kepuasan Masyarakat dalam Pelayanan di Kantor Kecamatan Manggala Kota Makassar. Journal of Government Insight, 3(2), 351–357. https://doi.org/10.47030/jgi.v3i2.704
Section
Articles

References

Adrizayani, S. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. Sistem Informasi Sumber Daya Manusia.

Anca, A., & Isandi, P. (2019). Mengukur Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Administrasi Desa Karangkates Kecamatan Sumberpucung. Jurnal Valtech.

Bambang Irawan, S. S. M. L. (2019). Analisis Kualitas Pelayanan Publik, Profesionalisme, Kinerja Pegawai Sebagai Upaya Kepuasan Masyarakat. Ilmu Manajemen.

Budiman, B. (2015). Peningkatan Kinerja Organisasi Publik melalui Pembaruan Struktur Organisasi. EFISIENSI - KAJIAN ILMU ADMINISTRASI. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v6i1.3830

Evetts, J. (2013). Professionalism: Value and ideology. Current Sociology. https://doi.org/10.1177/0011392113479316

Fh Sari, A. P. (2019). Manajemen Kepegawaian. Research Gate.

Handoko, H. (1989). Manajemen Personalia dan Sumberdaya Manusia. In BPFE (p. 2). PBFE.

Hartajunika, G., Sujana, E., & Atmadja, A. T. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Organisasi Sektor Publik. E-Jurnal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha.

Hasibuan, M. S. P. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Revisi Jakarta: Bumi Aksara.

Hasibuan, & Malayu. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia. In Edisi Revisi Jakarta: Bumi Aksara.

Messe, M. H., & Pangkey, I. (2018). Profesionalisme Aparatur Sipil Negara dalam Pelayanan publik. Jurnal Civic Education.

Nawawi, H. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Kompetitif. Yogyakarta: Badan Penerbit Fakultas Ekonomi.

Notoatmodjo, S. (2009). Pengembangan Sumber Daya Manusia. In PT. Rineka Cipta (Vol. 108, p. 24). http://ridum.umanizales.edu.co:8080/jspui/bitstream/6789/377/4/Mu�oz_Zapata_Adriana_Patricia_Art�culo_2011.pdf

Podungge, A. W., & Aneta, A. (2020). Profesionalisme Pegawai Ditinjau Dari Aspek Pengorganisasian Dalam Pelayanan Publik. Publik (Jurnal Ilmu Administrasi). https://doi.org/10.31314/pjia.9.1.55-65.2020

Ruky, A. S. (2003). Sumber Daya Manusia Berkualitas Mengubah Visi Menjadi Realitas. In PT. Gramedia Pustaka Utama (Vol. 152, Issue 3). file:///Users/andreataquez/Downloads/guia-plan-de-mejora-institucional.pdf%0Ahttp://salud.tabasco.gob.mx/content/revista%0Ahttp://www.revistaalad.com/pdfs/Guias_ALAD_11_Nov_2013.pdf%0Ahttp://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v66n3.60060.%0Ahttp://www.cenetec.

Singarimbun, M., & Effendi, S. (1995). Metode Penelitian Survey, Jakarta, PT. Pustaka LP3ES Indonesia.

Stoner, J. S. . (1968). Manajemen. In Universitas Indonesia Library (pp. 63–77).

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R &Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta. Bandung:Alfabeta.

Swasto, B. (2011). Pengembangan Kualitas Sumberdaya Manusia. In Universitas Brawijaya Press. http://www.nber.org/papers/w16019